bursa escort eskisehir escort antalya escort mersin escort istanbul escort

| Udskriv |  Email

Falcks abonnementssalg vækker harme 

 

Artiklen i sidste måned om Kirsten Haas, der havde fået sit Falck Kørsel-abonnement sagt op, har udløst harme hos læserne, der fortæller om salgsmetoder, som Falck nu beklager over for Pensionist Tidende. 

 

 

Af redaktør Jytte Flamsholt (DJ)

 

Kirsten Haas har - i lighed med 7000 andre kunder - fået sit Falck Kørsel-abonnement sagt op. Forklaringen på opsigelsen af det abonnement, der skulle sikre kunderne kørsel til behandling mv., er, at de bruger det fuldt ud.

 

Det har fået læsere til at henvende sig, som kan fortælle om andre mærkværdige henvendelser fra Falck.

 

 

Et ubrugeligt abonnement

Således blev den 81-årige Tove Reichstein i Frederikshavn i november 2012 ringet op af en sælger fra Falck.

 

Sælgeren havde et godt tilbud til Tove Reichstein, nemlig et abonnement på 12 årlige ture til behandling.

- Jeg sagde til ham, at jeg siden 1978 havde haft et abonnement på 24 årlige ture, og han svarede, at så kunne jeg bare lægge det nye abonnement oveni, så jeg ville få 12 ekstra ture.

 

Tove Reichstein slog til og købte abonnementet, selv om det ville blive dyrere.

 

I slutningen af januar blev hun så indlagt i tre uger på Skagen Ryg- og Gigtcenter. Da hun den første weekend skulle hjem til Frederikshavn, gik transporten med Falck både frem og tilbage uden problemer, men da hun den følgende weekend ringede for at bestille kørsel, fik hun en medarbejder i Nykøbing Falster i røret, som sagde, at hun med sit Hurtig Hjælp-abonnement skam kun kunne få to ture pr. måned, og dem havde hun jo allerede brugt weekenden forinden.

 

Da Tove Reichstein forklarede, at hun var blevet lovet at kunne lægge sit nye abonnement oven i det, hun allerede havde, fik hun at vide, at det var forkert, og at sælgeren måtte være en, der ikke vidste besked.

 

Heldigvis fik hun kørelejlighed hjem af en medpatient, og på turen tilbage til Skagen efter weekenden valgte hun at køre selv.

 

Tove Reichstein har fremsendt både sin gamle Falck Kørsel Plus-aftale og den nye Hurtig Hjælp Plus Kørsel-aftale med Falck til Pensionist Tidende. Heraf fremgår, at hun nu skal betale godt 2000 kr. for en aftale, der mht. til kørsel er halvt så god som den, hun tidligere betalte ca. 1500 kr. for.

 

Tove Reichstein føler sig bondefanget og er både skuffet og vred over, at Falck ikke vil påtage sig ansvar for det, deres sælgere lover kunderne.

 

 

Tilbud om nyt abonnement - det gamle er ikke sagt op

Også Esther Leth fra Tarm er blevet ringet op af en sælger fra Falck.

 

- Han ville sælge et abonnement, som, han hævdede, kunne skaffe mig foran i køen til privathospital, hvis der var ventetid i det offentlige, men det troede jeg ikke på.

 

- Jeg fortalte ham, at jeg havde et abonnement på Falck Kørsel, men han sagde, at det var ikke gældende fra sommer, fordi, "det offentlige overtager mere og mere af sygekørslen". I øvrigt var det abonnement, han ville sælge, dyrere end det, jeg har.

 

- Det er jo noget sludder; faktisk bliver det sværere og sværere at få bevilget kørsel, og med de nye sygehuse får vi længere og længere til behandling.

 

Esther Leth har ikke modtaget en skriftlig opsigelse af sit abonnement, men venter spændt på, om det sker.

 

Hun har haft sin forsikring siden 1951 og har kun brugt den de seneste seks år, bl.a. efter at hun er blevet opereret i øjnene og har haft brækket en finger, hvilket har betydet, at hun ikke selv kunne køre.

 

 

Falck beklager misforståelse

Pensionist Tidende har forelagt de to sager for Falck, kundeservicechef Rasmus Peter Stæhr dybt beklager forløbet.

 

- Jeg har gennemgået de to konkrete sager, og jeg må desværre konstatere, at der sket nogle beklagelige misforståelser, som Falck påtager sig ansvaret for, skriver Rasmus Peter Stæhr i sit svar.

- De pågældende medarbejdere har ikke formået at forklare betingelserne præcist nok, og jeg beklager, at to loyale Falck-kunder gennem mange år oplever dette. Blandt andet er det ikke meningen, at man kan blande Falck Kørsel og Hurtig Hjælp sammen.

 

Falck vil nu kontakte Tove Reichstein og Esther Leth for at gennemgå deres abonnementer.

 

Også salgsmetoder vil blive ændret, forlyder det fra Falck.

 

- På baggrund af de to sager har Falck indskærpet såvel indhold som retningslinjer for brugen over for medarbejderne i kundeservice for at undgå lignende misforståelser i fremtiden, skriver Rasmus Peter Stæhr, som i øvrigt gentager den forklaring, han også gav i Pensionist Tidende i marts, om at Falck Kørsel ikke længere er tidssvarende.

 

- Samfundet har ændret sig meget, siden det blev indført i 1929. Vi oplever et øget ønske om præventive indsatser, ligesom ændringerne i den danske sygehusstruktur og frit valg har gjort kørslerne markant længere og dermed dyrere. Hurtig Hjælp er Falcks nye tilbud, der indeholder kørsel, og samtidig en del ekstra hjælp, der er tilpasset sundhedsvæsenet anno 2013.

 

 

Artiklen er bragt i Pensionist Tidende april 2013

 
< Næste   Forrige >